Stichting Welzijn Zonhove
Stichting Welzijn Zonhove
  • Home
  • Wie zijn wij?
    • Historie
  • Projecten
    • Wensen lijstje
    • gerealiseerde projecten
    • gerealiseerde projecten
  • Zonhove
  • Doneren
    • Machtigingsformulier
    • Formulier
  • Contact
  • Verwenkermis 2017
  • Verwenkermis 2014
  • HART onder de riem
Foto
                 Gerealiseerde projecten 2


Eerste Zonhove-boulevard
​ groot succes
Zondag 2 juli 2023 vond op het terrein van Zonhove voor de eerste keer een Zonhove-boulevard plaats. Op een vijftal plaatsen op het terrein vermaakten diverse artiesten de bewoners van Zonhove.

Zo zagen en hoorden ze de zeer kleurrijke Zingende Boeketten, waar tijdens de optredens ook nog zonnebloemen werden uitgedeeld. Elders stond de MP3-accordeonist die, evenals clown Kiko op een andere plek, erg interactief met de bewoners bezig was. Twee karikaturisten tekenden van iedereen een karikatuur op een viltje.
​
Tenslotte was er Bubblica, twee vrolijk geschminkte dames, die met hun in diverse formaten geblazen bellen de toeschouwers als het ware betoverden.
Het geheel werd op het centrale terras afgerond met een gratis hapje en drankje, opgeluisterd door zangeres Simone. Het weer werkte goed mee en daarmee werd de middag een groot succes.

Een beetje circussfeer op Zonhove
Nog steeds zijn de bewoners van Zonhove, door alle regelgeving rondom het Coronavirus, min of meer gebonden aan hun woningen. Los van het feit dat het verzorgend personeel en ook de mensen van de dagactivering alles uit de kast halen om het dagelijkse leven zo aangenaam mogelijk te laten zijn, blijft het een vreemde situatie. Geen bezoek ontvangen en niet ergens op bezoek kunnen gaan, zelfs niet bij bewoners uit een andere woning. En dat alles inmiddels al meer dan twee maanden. Voor Stichting Welzijn Zonhove des te meer aanleiding om wederom iets te bedenken om in deze periode een extra lach op de gezichten te krijgen.
En dat is gelukt! De tweede helft van mei heeft artiest Valentino bij alle groepen apart opgetreden, op veilige afstand. Bij iedere groep deed hij in een half uur twee acts, één met muziek en één met honden. De muziekact zorgde voor de nodige hilariteit, maar de act met de honden was echt een doorslaand succes. Door de hoepel springen, op twee poten lopen, schouderklopjes geven en nog veel meer. Vooral een klein hondje steelt de show door soms net niet te doen wat gevraagd wordt. Even was hiermee weer een klein stukje circus aanwezig op Zonhove.
Troubadour-tour op Zonhove
Donderdag 23 april werden de bewoners van Zonhove op initiatief van Stichting Welzijn Zonhove verrast met een bezoek van Troubadour Anouk Balins. Vanaf elf uur in de ochtend tot laat in de middag wist zij bij de bewoners een lach op het gezicht te krijgen met haar zang en gitaarmuziek. Diverse bewoners hadden zelf ook een muziekinstrument erbij gepakt en anderen zongen de Nederlandstalige liedjes volop mee. Voor ieder kwam er wel iets bekends voorbij, van “alle duiven op de dam” tot “kom van dat dak af”. In de volle zon kwam het liedje “t was aan de costa del sol” helemaal tot zijn recht. Voor troubadour Anouk die op één dag voor dertien groepen een kort optreden verzorgde bijna een marathon-sessie, maar wel een met heel veel voldoening.  
Ondersteuning voor afdeling Recreatie Zonhove in Corona-tijd
In deze corona-tijd, waarin bewoners van Zonhove voor het grootste deel van hun tijd op de woningen moeten blijven, is het voor de afdeling Recreatie een hele opgave om de bewoners van ontspanning te voorzien. Activiteiten kunnen niet meer centraal in d'n Tref plaatsvinden, maar moeten op de diverse woongroepen gebeuren. Dat dit extra organisatietalent en extra handjes behoeft, spreekt natuurlijk voor zich. Maar ook brengt dit alles extra kosten met zich mee. Daarom heeft Stichting Welzijn Zonhove besloten om aan de afdeling Recreatie € 1.000,= te doneren. Inmiddels hebben in de maand mei hierdoor al een aantal extra zangeressen kunnen optreden. 

Mini-kermis voor bewoners van Zonhove
Iedereen merkt inmiddels al meer dan een jaar de beperkingen die zijn ontstaan door het Coronavirus, zo ook de bewoners van Zonhove. Door personeel van de groepen en de dagactivering wordt van alles bedacht om de bewoners, die nog steeds niet naar hun dagelijkse bezigheid van voor de Coronaperiode kunnen, op de groepen bezig te houden en met hen leuke dingen te doen. Ook de afdeling Recreatie van Zonhove speelt hierin een belangrijke rol. Zo hebben zij afgelopen week een indoor mini-kermis georganiseerd in d’n Tref op het terrein van Zonhove. Voor de financiële middelen heeft men aangeklopt bij de Stichting Welzijn Zonhove, die hier van harte aan wilde meewerken.
Voorwaarde hierbij was wel dat de diverse groepen niet met elkaar in contact mochten komen, wat betekende dat de kermis wel wat langer moest blijven staan. Maar dat is prima gelukt! Met kraampjes om te kunnen ringwerpen, ballen gooien, eendjes vissen, kip-in-de-pan  en een munt-schuifspel werd het een complete kermis. Er waren ook diverse prijsjes beschikbaar voor alle winnaars. Het werd telkens als er een andere groep kwam weer een feest om de blije gezichten te zien. Sommigen hadden nog wel veel langer door willen gaan. Een zeer geslaagde activiteit waaraan Stichting Welzijn Zonhove graag haar medewerking verleende.

De wereld lijkt op zijn kop te staan. Het Corona-virus houdt veel mensen in zijn greep. Ook op Zonhove heeft dit grote consequenties. 
Bewoners mogen niet meer naar hun dagbesteding, alle gezamenlijke activiteiten zijn afgelast, er mag voorlopig geen bezoek komen en de bewoners 
mogen niet worden opgehaald. Allemaal heel begrijpelijke maatregelen, maar ontzettend vervelend voor iedereen.
Stichting Welzijn Zonhove heeft gemeend de bewoners, maar ook het personeel op Zonhove een lichtpuntje te moeten bezorgen. Op vrijdag 20 maart is daarom op alle groepen een vlaai bezorgd.

Dit als hart onder de riem voor alle bewoners, maar ook voor het personeel als blijk van grote waardering voor hun inzet.

Wil je Zonhove ook een hart onder de riem steken? Plaats dan een berichtje op onze website. Dit kan middels de knop hieronder:
Top-tuinfeest op Zonhove
Afgelopen zondag 1 juni heeft de Stichting Welzijn Zonhove weer een tuinfeest georganiseerd voor alle bewoners, verzorgers en familie. De opkomst was overweldigend, zelfs buiten het immense podium stonden nog rolstoelers en begeleiders. De middag werd muzikaal ingevuld door de coverband Driven, waarvan de bandleden ook onder de indruk waren. Het was voor de meesten de eerste keer dat zij voor een dergelijk, zeer dankbaar publiek speelden. De muziek was zeer gevarieerd en er konden ook verzoeknummers worden aangevraagd. Er werd zelfs een nummer gespeeld met zang van een van de bewoners.
Gedurende de middag werd iedereen voorzien van drankjes en hapjes. Bovendien was er in de pauze nog een bingo, waarbij men prijsjes zoals knuffels, petjes van de band Driven of CD’s met hollandstalige hits kon winnen. Uiteindelijk werden de begeleiders door de band aangemoedigd tot een heuse polonaise tussen de rolstoelers door, dit tot groot vermaak van de bewoners.
Doordat het heel de middag droog bleef en zelfs af en toe de zon nog begon te schijnen, werd het weer een onvergetelijk feest. De vele complimenten achteraf maakten duidelijk dat dit soort “lichtpuntjes” door bewoners en ouders/verzorgers zeer worden gewaardeerd. Ook vanuit de band kwam de vraag of ze volgend jaar weer zouden mogen komen spelen. Stichting Welzijn Zonhove gaat hier dan ook zeker mee door. 
Afbeelding

Steun voor project "De Waterengel"​

Rondvaartboot De Waterengel zal na grondige renovatie voornamelijk worden ingezet om tochten voor mensen met dementie of met een meervoudige beperking te realiseren. De boot wordt rolstoeltoegankelijk, prikkelarm, kleinschalig en dementievriendelijk. Het plan is om in september 2020 met de tochten te kunnen starten. Door corona-perikelen is een gat in de begroting ontstaan. Daarom is initiatiefneemster Nancy van Heeswijk de actie "Het wil niet vlotten" gestart. Hierin vaart zij 14 dagen op een vlot om aandacht voor het project te krijgen en daarmee het financiële gat te dichten. Stichting Welzijn Zonhove heeft namens de circa 170 bewoners van Zonhove, die het plan een 10 geven, 1.700 euro gedoneerd. 
Voor meer informatie ga naar www.dewaterengel.nl
Geen feest rond afscheid d'n Tref
Foto
Wat een extra teleurstelling voor de bewoners van Zonhove. Nadat enkele maanden geleden weer de nodige versoepelingen konden worden aangekondigd, moesten deze een paar weken geleden weer voor een deel worden teruggedraaid in verband met de zoveelste Corona-golf. En dat terwijl er  afgelopen zondag een “sloopfeest”, georganiseerd door Stichting Welzijn Zonhove in samenwerking met de afdeling Recreatie, op de planning stond.
Aangezien Zonhove aan het begin staat van een nieuwbouw van alle woningen en andere gebouwen, moet ook het ontmoetingscentrum d’n Tref tijdelijk hiervoor wijken. Dit betekent dat voor het einde van het jaar het gebouw helemaal leeg wordt gehaald en gesloopt. Het gebouw is jarenlang een centrum van allerlei activiteiten geweest, uiteenlopend van een uitvaartdienst tot een bruisende carnavalsviering. Ook vele clubjes maakten graag gebruik van de ruimte en het was een echte ontmoetingsplek voor bewoners van Zonhove en hun aanverwanten.
Reden te meer om op een mooie manier afscheid te nemen van d’n Tref. Er zou een band optreden en voor een drankje en hapje was gezorgd. Tevens zou de aankleding ook in de stijl van slopen zijn geweest. Maar helaas, het mocht niet zo zijn, wat overigens wel te begrijpen is gezien de lastige situatie waar we allemaal in zitten. Om het leed een klein beetje te verzachten hebben enkele bestuursleden van Stichting Welzijn Zonhove afgelopen zondag bij de groepen een kleine attentie in de vorm van een snoepzak rondgebracht. Uiteraard op afstand en met de nodige bescherming.

Kerst-pizza-verrassing
voor Zonhove
Woensdag 10 december werden de woongroepen op Zonhove verrast door leden van de Stichting Welzijn Zonhove. Waar normaal rond dit tijdstip met de bewoners samen de verlichting in de grote kerstboom en bij de kerststal wordt ontstoken, was dat dit jaar door corona helaas niet mogelijk. Daarom werd gezocht naar een andere manier om bewoners en personeel in deze donkere tijd nogmaals een hart onder de riem te steken.
Met als doel om gezelligheid te creëren en samen bezig te zijn, is gekozen om elke groep te voorzien van een pizzarette. Daarnaast ook nog een doos met ingrediënten om een en ander te bereiden en diverse lekkernijen en bijpassende kerstmuziek.
Bepakt met 60 dozen werd elke groep bezocht en ter plekke fijne feestdagen gewenst door het bestuur van Stichting welzijn Zonhove. Het gebaar kwam voor iedereen als volslagen verrassing en werd met groot enthousiasme ontvangen.
Hopelijk draagt dit een steentje bij aan het doorkomen van deze voor velen moeilijke periode. 

Circus Alexander was in 2019, net als in 2018, weer een daverend succes!!
Bekijk hieronder het filmpje ...

... en lees er ook over

SWZ nieuwsbrief zomer 2018
File Size: 100 kb
File Type: pdf
Download File

Tuinfeest 2019 werd een gezellig Binnenfeest in D'n Tref !!
Stichting Welzijn Zonhove - 't Cour 16 - 5701MP - Helmond - [email protected]

Onderstaande bedrijven hebben ons al flink gesteund! Wie volgt?
Foto